staffordshirebullterrier

Alla inlägg under juli 2012

Av staffordshirebullterrier - 30 juli 2012 09:11

Tidigt lördags morgon åkte vi till Vålberg för att ställa, va drygt 17 staffar anmälda och 3 juniorhanar. Gick inte vidare bra för oss alls.

Så vi åkte relativt tidigt iväg till Sunne för att sova över hos mamma i nya huset :) Hundarna fick bada o busa när regenet gjorde ett uppehåll :P


Lika tidigt på söndags morgon åkte vi mot Ransäter, uff va vi trötta! Väl på plats kunde vi njuta av sol iaf :)

Det var ca 13 staffar anmälda och 2 juniorhanar. Dagens bedömning kändes mycket mer rättvis: "Lovande men outvecklad junior, kunde haft mer könsprägel, accep nosparti, mkt bra vinklar + rörelser"

Excellent 2p, Domare Nils Molin. Super nöjd med Zeppelins fokus för (sön)dagen dessutom, kanon! Lördag var vi nog lite rörigare, hann inte ens riktigt ställa färdigt honom då.

Så nu ställer vi inte mer i år, grabben får växa till sig och vi har annat att satsa på under tiden. Fick glada nyheter om kullsyrran igår HD:A / ED:0    Hon ska oxå iväg på MH framöver. 


Bilder tagna av Fanny Waginder

       


   


NU är min semester slut, usch. Det går fort när man har roligt ;) Men att komma in i rutiner igen skadar nog inte.


Ha det gott!


Av staffordshirebullterrier - 24 juli 2012 17:14

Då vädret är tråkigt trots uppehåll bestämde ja mig för att åka ut till Rackstad :)

Väl framme och hitta rätt till jössestugan vid 12tiden satsade vi på den 11km långa sotar blixt leden, jag kan starkt rekommendera den! Kraftig terräng i skog, över berg, slättar, över myr och delvis i lera, sluttningar och upp på höga punkter   

 

Massvis av mysig små skogsbäckar

 

Riktigt härlig motion både fysiskt och psykiskt, då man måste vara med vart man sätter fötterna

     

Här blev vi redigt blöta :P men otroligt va fint de är

       

ändlöst med rosaaktiga stån :)

 

Här tog vi en behövlig 5minutare med banan o vatten

   

Brant nerför, jag har tur som har 2 lyhörda <3an, som hela tiden kolla till mig o lyssna fint till vänta o sakta

 

och så gick vi runt ett litet mysigt tjärn, mötte på några tyskar  

och här gick de STARKT uppför :O herre va flåsiga vi va vid toppen, lilla Clara fick till och med ta klättersteg ;)

Tro att jag var tacksam som har lärt hundarna kommandot framåt och jobba så jag fick lite hjälp innimellan :P hihi

 

vattenpaus!

   

Så vackert när man står där uppe och ser Rackensjön, vårt dricksvatten :D

   

Zeppelin hade busenergi nog att pantra på Clara, båda har varit lite lösa, men självklart gjorde Clara ett race så jag blev orolig, när hon kom tillbaka ur skogen fick hon inte va mer lös!!

de här va inte ens halvvägs vid skylten, strax efter drutta ja i backen första gången, 2 nosar upp i ansiktet direkt - ä du okej matte?! 

 

Dem va helt svartleriga uppåt hasarna :P och jag blöt upp till vaderna

 

Neråt på skakiga urmustiga ben hehehe, Clara hade en ängels tålamod med mig och "väntade" in varje steg ja tog, då det var halt och lurigt

 

mystiska berg ^^

     

Skitiga hundar och svettig matte hoppade rakt in duschen när vi kom hem efter 3h45min vandring. haha man kan inte tycka att 11km låter så farligt men jo detta var en pärs, men nog ska vi gå den igen i sommar!
Tji fick jag som fått plockat 3 fästingar på dem nu i soffan :/ trots att ja kolla av dem i duschen. Jag gillar ju inte fästingsmedel så får skylla mig själv, dock ingen som fäst sig så hårt.

Trötta och nöjda är vi nu :D


Av staffordshirebullterrier - 17 juli 2012 18:36

Idag mötte jag upp Sara och hennes Golden Disa för att hjälpas åt med lite hinderträning :) Lillebror Linus fick hänga på då han ville vara hos mig :P


På bruks va det ett gäng som tränade, så jag o Zepp hängde spontant med under platsliggningen och han va suverränt duktig <3 wow vilken kille! Han har aldrig legat så länge o ändå fixade han de utan problem *stolt*


Efter all träning hade vi fotoshoot, bilder kommer kanske inte helt i ordning :)

     

Hahahaha lika ful min på båda vid däcket :P

 

-Ja kan tunnel nu!!

   

Idag har min älskade Zeppelin lärt sig den platta tunneln och poletten trilla snabbt ner efter ett par omgångar med öppet slut i den (tack till Sara och Linus för hjälpen med detta!)

 

Vart är matte med bollen??? :P

   

Clara är mkt självsäker på de flesta hindren <3 Dock "leker vi bara agility" men nu när jag lär mig mer om det så skka jag försöka lära henne "rätt" :P

   

Hon har så härlig fart och full speedad min prinsessa :) lite för mkt ibland men hon är underbar och påhittig

             

Clara ska oxå få lära sig platten :) Jag jobbar oxå med att lära in slalomen på båda, sen behöver de bli säkrare på vippen. Vi får se hur långt vi hinner!

     


En helt fantastisk dag! Efter träningen åkte jag och Linus och badade :D årets första dopp för mig :P efter ett tag börjde det regna och alla andra på stranden packade ihop... Jag och Linus hämtade sen hundarna och badade vidare med dem. brr kalla blev vi efter ett tag. Värme på i bilen och gjorde oss varm choklad när vi kom hem. Nu myser vi allihop i soffan <3


Till söndagen ska jag o zepp på inträdesprov inför en eventuell lydnads/appellkurs i höst, sen funderar jag på agilitykurs till våren :P Clara ska få spåra är det tänkt eller rallylydnad, de märks ;)

Av staffordshirebullterrier - 13 juli 2012 13:43

Nellie, Marcus & Denzel, jag, Clara & Zeppelin möttes upp för att lägga personspår åt grisarna. Debut för Zeppelin & Denzel!


Denzel kikar efter matte som står kvar

 

Byter spårförare, då Nellie gick spåret kanske han blev förvirrad.

 

-Nu har jag snart hittat rätt!! Följer spåret :) Inte lätt när man faktist inte riktigt förstått vad man ska följa först.

 

Clara har en tokivrig nos <3 river iväg som en kanonkula, jätte duktig!
Dock ska matte låta bli att förvirra mig med korvbitar i spåret, då jag inte rikigt vet vad jag ska välja när jag plöjer fram! Godisarna har jag INTE tid med när jag ska spåra, så de så! Matte fick plocka upp alla bitarna på tillbaka vägen (förutom de i målet då) och mata mig med sedan :D

             

Zeppelin - Aaa va bra mamma att vi stannar i skogen för att beta gräs ^^ Mums!

   

-Ska inte dem oxå komma hit och smaka gräs?

     

Efter trassel och NOGRANN godis letning så trillade polletten ner efter halva spåret och grabben kom i mål, sakta men säkert <3 Lite små avstick från spåret och tillbaka i godis letning blev det givetvis första gången :) Men han verkade följa spåret fint i slutet.

   


Vi hade tur med vädret återigen :) Uppehåll tills vi blev färdiga alla 3. Kul, så det här får vi göra om :D


Ha en skön helg alla ni som inte njuter av semester redan ;)

Av staffordshirebullterrier - 10 juli 2012 22:09

Tyvärr regnade det så fm blev lugn, Clara hade busenergi så hon blev valp pånytt och skulle leka med dammsugaren ;-) haha SÅ söt! Vi tog en cykelrunda och sen stretch på båda efter. Att stretcha ger en utmärkt koll på hundens kropp. Senare blev det bus och röjj i "morfars" trädgård. Hade nöjda hundar till kalaset,så de sov i bilen under tiden. Lagomt uppladdade tills vi skulle på bruks för funktionärmöte inför Arvikas agilitytävling i Värmlandsveckan :-) vi skippade dock att träna då jag redan va slut :-P men vi får ta det imorn!

Zeppelin har vuxit på sig, men har en bit kvar ;-)

Av staffordshirebullterrier - 9 juli 2012 16:53

 En alldeles underbar helg som gick för fort! 

Vi hade resesällskap med Denzel och hans familj Nellie & Marcus :) Nästa år får vi stanna längre!

En glad Eva & fina Basil (Littlefrogs)

       

 

Trött blir man i värmen!

   

Givetvis bidrog vi till EP forskningen :)

     

Fika måste man ju :D

   

Himla fin omgivning på campingen!!

       

 

Mindblowing Starscream "Leia" är Denzels syrra :)

Marcus och Denzel i ringen! VARMT!

         

Sist ut i Juniorklassen var vi, mkt nöjd med hur duktig Zeppelin var i värmen

   

Resultaten blev Good, kritiken löd: Good standard size dog. Balanced, shown in good condition -However having narrower head & muzzle then I would like. Has clean scissor bite. Excellent ears, good eye placement. Shown well by handler. :) Domaren var Helen Reaney

                 

Leia ovan & Harriet nedan (mamma till Denzel & Leia)

 

Denzel gillar Clara, myser lite efter blodprovstagningen

   

På lördagskvällen var vi solbrända och trötta. Lite grillning och bara va.
Köpt även nytt färgglatt Comethalsband till Zeppelin hos Petra.


Nu väntar Terrierutställningen i Vålberg den 28 och Ransäter den 29 :D

 


Ha det bra!




Ovido - Quiz & Flashcards