staffordshirebullterrier

Alla inlägg under november 2012

Av staffordshirebullterrier - 23 november 2012 16:53

Måndag: Cykelrunda på ca 5km i regnet :)

 

Tisdag: trötta prinsar

 

Onsdag: varsitt personspår efter jobbet :) Hann bli duktigt mörkt innan jag och Clara var färdiga ;) Båda var jätte duktiga, Clara fixade en 90 graders tvär vinkel över en bäck :D wihoo, i övrigt var hon ganska flamsig och iiivrig som vanligt men hon fixa det! 

Zeppelin gick som en kanonkula verkligen fick springa efter honom ;) Han tappade bort sig lite när spåret gick på blöt berggrund men med lite hjälp hittade han rätt och gjorde klart spåret jätte bra :)

Nästa gång tar jag dock med mig pannlampan ut i skogen :P


Igår Torsdag regnade det, vi mötte upp Akilles och hans mate Camilla för lite träning :) Akilles och Clara fick busa en sväng och tjoho va kul de hade :D förutom promenader var det ganska lugnt och de fick käka råa kycklingvingar

 

Idag busades det grymt med pantflaska på fm, Clara är så kulig när hon är på det humöret :D Hon kastar den omkring sig och är riktigt fräsig <3

Den klassiska DW rundan på ca 2,5km  (+ uppvärm,nedvarv&stretch) Inom Svärmor/farmor en sväng för fika och lite påhittiga lekar de brukar leka vovvarna och hon :D

 


Varit en ganska aktiv vecka, dock inte särskilt mkt lydnadsträning, man hinner tyvärr inte allt :D  Nu väntar jobbhelg för mig och vilohelg för hundarna och husse!


Sköt om Er där ute!


Av staffordshirebullterrier - 18 november 2012 17:29

bloggar i kapp lite ;)

En sen promenad när det va dölugnt omkring :) Då fick Zeppelin traska lös och han skötte sig utmärkt! Synd när man bor så centralt att jag inte kan ha honom lös oftare. Trafik, mötande, joggare, cyklister, andra hundar osv osv - nja även om han säkert skulle fixa att sköta sig så känns det inte bekvämt!

 

Ytterligare en promenad där vi trixar lite i stadparken ;)

   

oohh, de här va svårare (för Zeppelin) de fick gå ett vingligt varv medans den snurrade :P

 

Laddade hem appen Runkeeper :) Skit skoj att ha koll på hur långa vissa rundor är och hur lång tid det tar (med hundar) Hade nog aldrig gissat att rundan nedan var mer än 3km! snarare trott den var närmare 2 ;) Den både cyklar och går vi ofta.

 

 

Idag gick vi en längre runda som visade sig va 5km :) förbi hästarna och ut mot vik och sågudden!

Lite soffmys därefter <3


   

Och i em blev det DW runda med 5kg på vardera, 2,7km med uppvärmning & nedvarvning.

 

Mörkret kommer alltför fort, så snart längtar jag ärligt talat efter lite snö!

De fick busa av sig och springa nere på stranden ett tag efter :D

Kändes så himla mysigt där, månen, kraftiga vågor och vind, alldeles ensamna!   

     


Ja, mycket mer finns det att blogga om dessa dagar men man kan inte få med allt och alla bilder man tar :P då skulle ni förmodligen tröttna! Jag är en riktig nörd när det gäller mina hundar <3


Av staffordshirebullterrier - 12 november 2012 20:56

Och den nyttjade vi för fullt =)

Lite "mellanmåls lunch" smakas de på!

 

Efter kloklipp och öronrens åkte vi till bruks, först lite bus och spring :)

Sedan tränade jag och Clara, mkt lika som förra gången <3 hon är härlig och speedad

 

Zeppelins tur och vi började på nya moment så som ställande,backande fotgående och lite lätt avstånds kommendering.  Och återigen fick jag mig många skratt! Vi körde rena inkallningar men han går segt och tvekande liksom inför ett ställande xD "gör jag rätt nu mamma?" -nä,tokigt. efter ett par gånger med "misslyckande" inkallningar så får han återigen upp farten och gör rätt :P

Vi gick mkt fotgående. Överraska honom med ett läggande under gång, gick inte så bra fick ge dubbelkommando. Men han va lysande på hoppet, självsäker och gjorde heelt rätt :D och han har härlig glad och villig attityd helt igenom <3 Vi skojade till det och började backa nått steg med rumpflytt en massa beröm och ljusa fot kommandon. Vi fick till några gående steg bakåt *yippi* Älskar min underbara grabb! Sedan provade vi en inkallning igen med "stanna-stå" kommando, tveksamt kröp han ihop lite och stannade till tjohoo!

 

Åkte till Jössefors för lite farsdag fika med min pappa eftersom jag haft jobbarhelg. Han fick hjälpa mig med att klyva en 10kgs kätting i 2 ;) så nu har jag 3st 5or vilket känns behändigare med 2 hundar :)

Zeppelin jobbade riktigt fint,trots att han tyckte backarna va bökiga. Vi gick 5km (med uppvärmning o nedvarvning) Clara va totalt fantastisk och jobba på som en ångvält typ, ostoppbar :P Om det vore någon idé skulle jag öka på henne, men det är inte nödvändigt då vi inte bygger just nu inför ev parning/valpar framåt. Däremot hoppas jag kunna bygga på Zepp senare nästa år, men han ska få en lugn start, hans kropp och psyke måste palla för motstånd först innan man börjar öka belastningen :)

 


Såhär trött blir man på kvällen efter massa träning, både mentalt och fysiskt trötta vovvs <3 Då är man nöjd som matte när man vet att hundarna är rejält aktiverade!


Imorn ska dem till farmor och då kommer de va helt slut efter allt bus o skoj de hittar på där <3

Av staffordshirebullterrier - 8 november 2012 18:04

Åkte trots min seghet till bruks som planerat :) Jag och Zepp börja kika på ställande under gång, fick till ett par klick vid att använda stanna kommandot. Sedan skulle jag köra inkallning och hahah som jag gissade så hade han fattat vad vi gjorde innan, för han testade att krypande stanna/nästan lägga sig, utan kommando! -nä,tokigt! sa jag och han kom sakta in till vänster. körde återigen en inkallning och fick bättre respons om än nån sekunds frågande tvekan av honom, upprepade KOM :) Körde sedan mer linförighet med mkt svängar och några halter, strax dags att börja med stegförflyttningar och kanske även backande fot??  Plötsligt i fotgåendet kommanderade jag LIGG och ha la sig snyggt o snabbt, dock lätta armbågar vid återgång.. körde en ren och fin inkallning sedan med klockren ingång :D

Sedan provade vi sista gången ett STANNA mitt i, tjuter BRA och han kommer som ett skott för lekbelöning :)


Pausar lite sedan provar ja en ny tanke med apporten ( han vill inte riktigt hålla fast den, spottar ut den för belöning) kampar med den rejält, TACK(loss) och återigen kampar med den. Kastar ut den på plan kommanderar Apport och belönar gripandet och försöker få in honom mot mig innan jag säger TACK. Gick sisådär kan jag säga,vi får försöka lite till och se om det ger nått. Provar även i fotposition att ge honom den och direkt säga TACK, funkar inte heller helt hundra då han vill kampa om den men man får väl ha lite tålamod, förr eller senare lär det väl trilla in :) Tillsist en liten platsliggning och direkt i bilen efter lugn belöning.

 


Claras tur och vi börjar med fotgående vilket hon ändå är fantastiskt fin med <3 super kontakt och klistrad invid mig! Dock har hon ingen utgångsposition och hamnar huller om buller på vänster ;) hon är väldigt intensiv och taggad, men vi försökte få in rätt position. Sedan gjorde vi några hopp och hon har inga problem alls med att både hoppa ut och tillbaks, även ett sittande med tillbaka hopp fick vi till. Några läggande under backande gång också, men de var för blött för hennes smak :P Några freestyle övningar som avslut

 


Sedan åkte vi ut till el-ljusslingan för DW och promenix! Zeppelin fick dra 5kgs kättingen halva slingan, sedan kopplade jag över till Clara.

 


Mötte upp vårat promenad sällskap, söta Akilles och hans matte Camilla :) Bra socialicering för alla 3 pansargrisar ;)

 


Tyvärr fick jag ställa in träffen för "bruksspår" imorn :'( Då jobbet krånglade med personalbrist så får jag gå in och jobba dag ist för kväll.. SUCK!! Får hoppas det kommer fler tillfällen!



Av staffordshirebullterrier - 7 november 2012 18:53

 

Clara blev alldeles vansinning på en stor ful träfigur xD Muttlucks på tassen med den inflammerade tån-som nu är mycket bättre!

I Söndags åkte jag och Zepp till Torsby BHK för träningstävling :) 8 pers mötte upp ca
Vi körde linförighet, läggande under gång, hopp, inkallning och tandvisning! Jag är väldigt nöjd! Till att börja med var JAG rörig och då blev det givietvis lite rörigt, men snart gick det bättre ;) Han gjorde otroligt fina rena ingångar :O *stolt* som vi kvällen innan i mörkret försökte slipa lite på och visst gav de resultat för fy va förvånad men nöjd jag blev! I både hopp och inkallning fick ja göra en uppmuntrade grimas åt honom- då han blev osäker på min "tävlingsposition" ;) svårt det där med att utesluta kroppspråk, dock gjorde han båda momenten snyggt och återigen kanon fina ingångar. I första läggandet under gång blev det inte så snyggt, så därför fick ja göra momentet igen senare efter att vi lite spontant på planen tillförde linförighet- vilket gick reltaivt bra med tanke på var vi står i nybörjarligan ;) det andra läggandet blev klockrent och snabbt =D

Nu ska vi lägga in STÅ träning till ställande under gång och mer apport träning, givetvis fortsätta fila och puzzla på resten av LK1 oxå!

 

 <3 MYS <3

 

  I Torsby fick vi med oss en sele som satt perfekt på Zeppelin efter att ha flyttat bak pinnen :) Skit nöjd, den sitter som om den vore måttsydd ( vilket de ska) tur för oss :P Att den är chockrosa ser vi bara som skoj ;)

Zeppelin hade inga problem alls med att dra för allra första gången i sitt liv 16mån nu! Han tyckte väl såklart att de va små skumt jämt i starten men med uppmuntran och beröm forsatta han som vanligt och jobbade jätte fint utan någon som helst mer tvekan, för lukta i gräset hann han med ändå :P hihihi

Clara trivdes fint med klövjeväskan och tyckte nog de va lite kul med ombytta roller.


 

Imorse gick vi upp tidigt för att va "ledig" dag, eftersom jag skulle på möte kl 9 så fick hundarna busa vid sjön i den härligt kalla morgonluften med underbar SOL   



Fick ett tråkigt besked om att Claras nya Hurtta vintertäcke i färgen hallon inte kommer förän i januari :( och eftersom jag sålt den gamla modellen som va 1strl för kort över ryggen när jag beställde de nya snygga och matchande så får hon använda sig av BoT täcket i vinter, vilket iofs går utmärkt men trist för mig då jag är lite nörd när det gäller utrusntning ;) tänk va snyggt det kmr bli när Clara får sitt i hallon och Zeppelin har i sitt björk (de har ju matchande Y-selar och halsband)

 

Senare åkte vi till Karlstad för ögonlysning och båda är UA! =D

Imorn blir det lydnad och på fredag ska vi testa på spår på ett nytt sätt ;) alltså bruksspår, hos en av höstens kurskamrater. Kul! 

Av staffordshirebullterrier - 2 november 2012 15:19

I onsdags fick det bli en längre cykelrunda efter jobbet, skitväder hela veckan ju!

 

Torsdagen blev det dw på 2,5km och lite lydnadsträning för Zeppelin.

Sen ja berätta, är såå stolt över min grabb! Det kom ett rådjur springnas på bruks rakt framför nosen på honom och han påbörja "jakten" men han bröt direkt på min inkallning och kom i fullfräs till mig <3 <3 SÅ duktig <3


 

Ledig fm och hade planerat in dw med gamla wpgruppen, men fick ställa in då jag upptäckte Claras tå! Den är jätte svullen och röd.

 

På stolen hos veterinären som skrev ut 8dgr antibiotika + metacam *hoppas det ger med sig fort*

Hon verkar dock inte ha ont, som tur är! Fullrulle ändå här hemma och ute ;)

 

Zeppelins nya Hurtta Ultimate vinter täcke kom på posten idag :D Så jäkla snyggt och PERFEKT! Sitter skit bra å honom och det är verkligen ett genomtänkt kvalitéts täcke. Rekommenderas varmt!

 

Efter ett par race ute i blötan korkade Zeppelin sött hos lillebror Linus =) 

Ovido - Quiz & Flashcards