staffordshirebullterrier

Alla inlägg under april 2012

Av staffordshirebullterrier - 22 april 2012 18:52

-spenderar vi på Bergsklätt!

Lillebror Linus, Zeppelin, jag och kameran slösade bort lite söndagstid och hade trevligt!


   

Idag upptäckte Zeppelin sin jaktinstinkt för första gången, men han lystrade fint ändå, dock får vi försöka träna och undvika fler "misslyckanden" haha roligt att jaga svarta fåglar!

   

Grymt nöjd över alla fina bilder jag fick idag :D :D 

   

FULLFART!!!

     

Pinntokig? Jag? Nae!?

     

Min snygga prins <3

 

FULLKOMLIGT ÄLSKAR DEN HÄR BILDEN PÅ LINUS & ZEPPELIN!

 

Ett coolt fallet träd, Linus tyckte vi skulle fota här också ;)

   

Fina pojkar <3 <3 <3

       

Riktigt duktig på att hålla position och stå still faktiskt! Men med ett -varsågod så är det race som gäller :P

     

Tycker han utvecklas fint :)

   


Efter 1h50min i skogen åkte vi hem igen för att fortsätta måla, slipa och "renovera" i husvagnen och det börjar bannemig ta sig! :D Härligt! Snart kan den besiktigas och ev on the road i maj?? Hm vi får se ;) Den är inte längre ett vrak iallafall!


Ha det gött alla!

Av staffordshirebullterrier - 16 april 2012 16:28

Igår var jag på föreläsning med Nicolette Salmon Hillbertz - Molekylärgenetik & hundavel.

Jag kan verkligen super rekommendera att gå på föreläsning med henne om Ni har möjlighet och intresse!

Hon gjorde detta svårta ämnet förståeligt och är en grymt bra föreläsare som engagerar publiken,

jag gillade henne skarpt!

Dagen var lång och lärorik, vi gick igenom en massa genetiska begrepp, exempel och dagens forskning.

Jag kände omedelbart efter föreläsning att jag fattade bra mycket mer än innan, kände mig inspirerad och taggad för att vidareutvecklas och försöka lära mig mer ;)


I diskussions tiden hade vi på föreläsningen himla tur, då Nikki delade med sig av helt nya forskar upptäckter, tex att de identifierat Dobermannens hjärtsjukdom. Tänka sig vad det kommer att göra för rasen!

Hon delade också med sig av historisk litteratur och hund upptäckter bla det man kan se på SVTPLAY, som egentligen inte ingick i vår föreläsning. Och andra bilder som inte visats på någon föreläsning ännu.

http://urplay.se/168640

Vi fick se ett "schema" på DNA-Egenskaper (kika extra noga 22min57sek i klippet)

Där Peter Savolainens forkning från 2010 bevisar det den gamla litteraturen säger oss om våra rasers ursprung.

STAFFORDSHIRE BULLTERRIER fanns på mastiff typ av hund i det här schemat, vilket inte jag hade förväntat direkt, även boston terrier och andra liknande raser fanns där, som jag hade förväntat att finna på terrier :P

Ytterligare exempel jag kan dra var att rhodesian ridgeback fanns att hitta på urhundstyp, så man säga att det ger lite nya insikter. Och framför allt hur otroligt viktig forkningen är, både i sjukdomssyften, ursprungsfrågor och andra genetiska frågor.

När vi kom in på diskussioner om öppenhet och historia i raserna, så nämndes bla. arkiv. Jag nämnde att vi i rasen har SbtPedigree, där vi kan gå så långt som till "grundfäderna" när stamböckerna slöts. Nikki sa då leende att vi säkerligen skulle vilja bita i Stonehenge 1879's bok och den Pedigree vi ser där, bla dåtidens engelsk bulldogg som blandas in i vinthund och andra Pedigrees om "englands hundar" som med säkerhet skulle kunna ge oss några upplysningar om våra rasförfäder likaså!

Hur grymt inspirerande låter inte det!!

Ja, som ni säkert förstår så snurrar massvis av info i huvudet och jag kan inte nog rekommendera att både ta er tid att kolla på klippet och om ni har möjlighet gå på hennes föreläsningar! Hon delade till och med(!) med sig av var vi kan hitta nyaste publikationer ur forskarvärlden.

Och på hennes önskan gentemot uppfödare: Att skicka ev dödfödda/defekta valpar (frysta, mån-ons ca) till henne för forskning. Allt är av intresse, men speciellt Demoid sinus, gomspalt, matstrupe förstoringar och Pre-malign leukoplaki (kolla era hundar efter vita förändringar i munnhålan) Blodprov,biopsi och i stortsett allt är behövligt då det finns mycket att forska om i hundvärlden. Och ofta har en "defekt" med sig fler när pratar om genetik. 


Jag har super glada nyheter om Clara också, som de flesta närmsta redan vet!

4 små grabbar föddes fredagen den 13e <3 <3 <3 <3 Alla brindle m vitt :) Längtar så efter att hälsa på min fina lilla älskling och hennes bebisar!


Ha det gott!




Av staffordshirebullterrier - 11 april 2012 16:11

Jag och Zeppelin myser i soffan :) regnkurigt väder ute så man får passa på lite <3


Jag är så oerhört glad av många anledningar, det går verkligen framåt i mitt hundutvecklande :P eller hur man ska säga. Idag ska jag iväg till bhk och gå bredvid på kurs, alltså ska jag påbörja min utbildning till instuktör   KUL!

Samtidigt läser jag skk's uppfödarutbildning, så himla mycket spännande och roligt!


Idag pratade jag med Claras uppf och allt går bra än så länge, hon är pigg och kurant. Så vi får väl se när det närmar sig för de små att pluppa ut. En lustig tanke vore ju om hon bestämmer sig för att föda på husses lyckodag Fredag den 13de :P hihii, skulle inte förvåna mig ett dugg om hon hittar på nått sånt jäkelskap <3 <3 älskade Clara!


Zeppelin växer och verkar mogna mer i kroppen, breddat sig lite över ryggen och bröstkorgen, härligt!

Husvagnen har fått sig ett kylskåp och blivit målad på utsidan så nu är det inte solblekt rödfärg längre :P Tur att min pappa gillar att grejja ;) Men jag ska ta mig tid en dag att fortsätta måla några lager invändigt. Sen ska mamma sy kuddarna och gardinerna om hon hinner i husflytten :( Vill inte att de ska flytta egentligen, kommer ha min mamma och styvpappa samt lillebror drygt 2h körväg bort efter sommarn, usch! Men det blir bra för dem <3 8 rum och kök, 2 våningar samt hel källare och vind med stor tidskrävande trädgård är för mycket.

De har köpt ett stort enplanshus med lättare trädgård och garage i Storfors, de kommer nog trivas :)

Och när husvagnen blir klar kan man ju åka upp på helgvisit, även om de kommer ha gästrum.


Oj vilket rörigt inlägg :P


Zeppelin får bli med mig till bhk, kanske ev kan passa på att få lite mer passivitetsträning ;)


Ha det gott!


Av staffordshirebullterrier - 7 april 2012 22:01

Idag fyllde min pappa 53år <3 så vi va där och firade honom, sedan hem till "farmor" för påskmiddag och firande :) Fullt upp och ni kan nog gissa vem som ligger raklång utslagen på soffan, jo Zeppelinaren ;)


 

Nedan en glad lillebror Linus :)

 

Pappas pudel Pontus. Pontus är lite av en gringubbe så Zepp och han umgås inte ^^ 

 

Efter race och lek i "morfars" trädgård så åkte vi till "farmor", första stoppet blir vattenskålen :)

   

Efter lite hjälp vid spisen, så får jag mitt påskbrev innan de andra barnen kommer för middagen :P

       

Hel i 10 minuter var den leksaken :D som vanligt med andra ord hehe

   


Blev endel snygga kort <3 Nästan synd att han hade på sig påskäggspyntet ;)

     

Måste utforka den gula kycklingen i farmors söta lille påsk plätt

   

Säga VOFF kan jag!

 

Så vackert uttryck <3 återigen synd med fjädrarna :(

       

Här har vi efterrätten :P blev inga middagsbilder ^^ Zeppelin fick märgben att njuta av!

 

Efter allt ätande var det bus på Zeppelin och de 3 "kusinerna" hahah

En mysig dag     

Av staffordshirebullterrier - 3 april 2012 20:13

Inte haft särskilt lust med bloggandet ett tag :P varit mycket annat som tagit uppmärksamheten och tiden.


Clara är nu hos sin uppfödare och ska ha sina valpar <3 saknar henne enormt enormt extremt mycket :) Så tomt hemma utan hennes stora personlighet, min älskade prinsessa!

Den sista tiden hemma började det märkas tydligt i både beteende och storlek att hon var dräktig. Så det blir nog bra för henne att få ta hand om sina små puppisar när de kommer.


Zeppelin saknar henne nog inte så värst mycket, då var det värre för honom när hon var iväg på parning. Han njuter av fulla muggar av all uppmärksamhet ;)

Vi har verkligen tagit tag i den där träningen som vi låg lite back med   Och det har gett jätte bra utdelning, han älskar det och gör sitt allra bästa, framsteg framsteg! 

Ska dock inte förneka att det börjar märkas vilken tid han är i, för nog kan han dröja ut på doftfläckar och tycka att "snälla mamma, jag kommer, sluta tjata nu, snart klar" eller nått :P hahaha

Men det är bara att vara tålmodig och fortsätta visa honom att samma regler gäller, som vanligt! Inga men!  


Han har lärt sig ett nytt skojsigt trix oxå, som började smått hos farmor, att skälla när man frågar honom -vad säger man? Super gulligt!


Jag har också smått börja utveckla hans fysträning, ingen belastning dock. Men lite mer lite längre och lite tuffare, anpassat efter honom. Litegrann så som att göra balansövningar på stockar och stenar. Backe och terräng race. Bära och balansera lite "grövre pinnar" som arbete i skogen samtidigt som han får balans träna lite ;) Han verkar ju verkligen vara av typen som mognar sent i kroppen så vi får se om det ger lite utdelning strax.

Bakdels kontrollen är också något som kommer in i balansdelen :) vilket är viktigt att ha koll på för att minska skaderisken. Även om det inte spelar större roll så hoppas jag han mognar lite strax inför utställningarna.

Koppelhyffs har vi kört hårt på ett tag oxå då velnissen faktiskt är duktigare lös än i koppel, men det har blivit bättre nu!



En bild på balkongmyset en av de varmare dagarna i mars, filt till matte och Clara kom fram senare på eftermiddagen :) 

Massa kurser/föreläsningar, möten och nån arbetsdag står på april och maj schemat + jobb, annat och hundträning ;) Full rulle med andra ord!


Ta hand om varandra, ta alla chanser du får, varje dag är en gåva!

Må låta lite klychigt men så sant, när man måste bli tragiskt påmind för att verkligen inse det.

Ovido - Quiz & Flashcards