staffordshirebullterrier

Alla inlägg den 4 november 2010

Av staffordshirebullterrier - 4 november 2010 19:47

Dags att skriva lite.. Förra veckan så hände en olycka som har gjort att vårat hundliv inte varit så spännande, utan mest lugnt och vårdande. Till helgen så är det utbildning i Norrköping. Då inte Clara är i form för långa DW mil och tunga drag så får Caesar en intensiv invigning i sporten Weight Pull (info på swba's hemsida) Denna helg har det väntats på och Clara var upptränad inför prestation och påfrestning, Caesar som inte ens har en egen måttsydd sele får bli med ist, utan hund på hundrelaterad utbildning går ju inte :) trots att han srungit massor i skog och på bhk så har han inte nått upp samma konditions nivå. Men man får se det positiva i det, och förhoppningsvis stärker det relationsbygget mellan oss, idag är det 3veckor och 4 dgr sedan vi hämtade honom! Men lite knasigt känns det ju faktiskt, ska inte vara partisk men hon är ju min lilla tjej och vi har starka band, jag känner henne in och ut vet vad hon går för och hur man ska gå till väga. Det blir en tuff utmaning för mig och Caesar.


men idag äntligen var vi på en lång skogspromenad, Clara var glad skuttig och haltade inte ett dugg ;) hon fick springa lös i egen takt, är så stolt över att kunna ha henne lös. Vi har arbetat upp detta under sommaren, innan smet hon iväg som ett skott om hon kunde, men nu håller hon sig nära, söker ögonkontakt och vänder sig om och väntar in mig, alldeles självmant! Fast jag ska erkänna att jag måste hålla ögonen öppna om det skulle komma möte eller så, för då vet jag inte om hon stannar eller rusar iväg med glädje :P hehe.. Caesar är också faktisk duktig på att vara lös, men han håller längre avstånd än vad jag tycker känns bekvämt, lite hjärta i halsgropen ibland, tänk om han inte riktigt lyssnar.. Fast det är ju det dära bandet man ska ha, som jag har med clara att jag liksom litar på henne och hon på mig, ni vet :) Hur som helst så ska jag försöka ta lite bilder under helgen och lägga upp, har massvis med bilder på mobilen som jag får överföra framöver.

Här en bild på DW träningen (dragweight) bra & stärkande träning, full fokus trots störningar, oftast kör man 1/4 och uppåt i kilo, beroende på hundens vikt och sedan styrka, som givetvis byggs upp, vissa kan dra sin egen vikt lätt på en sån här runda. tex. Clara väger 12kg, drar 5kg en långrunda, 10kg vid intervall, vill då påpeka att vi är relativt nya inom sporten och inte hunnit bygga upp så mkt mer. vid vagn drog hon 170kg ganska enkelt de 4,8m som man drar vagn.


Fina fina Clara <3 inte så vältränad som nu, men så söt!  

Ovido - Quiz & Flashcards