staffordshirebullterrier

Direktlänk till inlägg 16 april 2012

Föreläsning!

Av staffordshirebullterrier - 16 april 2012 16:28

Igår var jag på föreläsning med Nicolette Salmon Hillbertz - Molekylärgenetik & hundavel.

Jag kan verkligen super rekommendera att gå på föreläsning med henne om Ni har möjlighet och intresse!

Hon gjorde detta svårta ämnet förståeligt och är en grymt bra föreläsare som engagerar publiken,

jag gillade henne skarpt!

Dagen var lång och lärorik, vi gick igenom en massa genetiska begrepp, exempel och dagens forskning.

Jag kände omedelbart efter föreläsning att jag fattade bra mycket mer än innan, kände mig inspirerad och taggad för att vidareutvecklas och försöka lära mig mer ;)


I diskussions tiden hade vi på föreläsningen himla tur, då Nikki delade med sig av helt nya forskar upptäckter, tex att de identifierat Dobermannens hjärtsjukdom. Tänka sig vad det kommer att göra för rasen!

Hon delade också med sig av historisk litteratur och hund upptäckter bla det man kan se på SVTPLAY, som egentligen inte ingick i vår föreläsning. Och andra bilder som inte visats på någon föreläsning ännu.

http://urplay.se/168640

Vi fick se ett "schema" på DNA-Egenskaper (kika extra noga 22min57sek i klippet)

Där Peter Savolainens forkning från 2010 bevisar det den gamla litteraturen säger oss om våra rasers ursprung.

STAFFORDSHIRE BULLTERRIER fanns på mastiff typ av hund i det här schemat, vilket inte jag hade förväntat direkt, även boston terrier och andra liknande raser fanns där, som jag hade förväntat att finna på terrier :P

Ytterligare exempel jag kan dra var att rhodesian ridgeback fanns att hitta på urhundstyp, så man säga att det ger lite nya insikter. Och framför allt hur otroligt viktig forkningen är, både i sjukdomssyften, ursprungsfrågor och andra genetiska frågor.

När vi kom in på diskussioner om öppenhet och historia i raserna, så nämndes bla. arkiv. Jag nämnde att vi i rasen har SbtPedigree, där vi kan gå så långt som till "grundfäderna" när stamböckerna slöts. Nikki sa då leende att vi säkerligen skulle vilja bita i Stonehenge 1879's bok och den Pedigree vi ser där, bla dåtidens engelsk bulldogg som blandas in i vinthund och andra Pedigrees om "englands hundar" som med säkerhet skulle kunna ge oss några upplysningar om våra rasförfäder likaså!

Hur grymt inspirerande låter inte det!!

Ja, som ni säkert förstår så snurrar massvis av info i huvudet och jag kan inte nog rekommendera att både ta er tid att kolla på klippet och om ni har möjlighet gå på hennes föreläsningar! Hon delade till och med(!) med sig av var vi kan hitta nyaste publikationer ur forskarvärlden.

Och på hennes önskan gentemot uppfödare: Att skicka ev dödfödda/defekta valpar (frysta, mån-ons ca) till henne för forskning. Allt är av intresse, men speciellt Demoid sinus, gomspalt, matstrupe förstoringar och Pre-malign leukoplaki (kolla era hundar efter vita förändringar i munnhålan) Blodprov,biopsi och i stortsett allt är behövligt då det finns mycket att forska om i hundvärlden. Och ofta har en "defekt" med sig fler när pratar om genetik. 


Jag har super glada nyheter om Clara också, som de flesta närmsta redan vet!

4 små grabbar föddes fredagen den 13e <3 <3 <3 <3 Alla brindle m vitt :) Längtar så efter att hälsa på min fina lilla älskling och hennes bebisar!


Ha det gott!




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av staffordshirebullterrier - 10 juli 2014 14:07

Tjejerna är nu stora och mkt fina! Mollie har ett toppen hem och det är roligt att få följa och se bilder på henne, tyvärr missade jag chansen att träffa dem i Gränna iår då vi stannade hemma. Laney börjar grundas inför val av sport ;) i höst ska...

Av staffordshirebullterrier - 10 juli 2014 13:58


Igår gjorde jag och Zeppelin vår allra första tävlingsdebut i LK1 i Säffle. Jag anmälde oss mest för att känna på och åkte utan förväntningar. Så att vi slog till på 160p ett förstapris och 2:a placering av 8 tävlande va så himla skoj och det var med...

Av staffordshirebullterrier - 15 maj 2014 21:33

Vi har fortsatt vår träning men fått flytta ut vår debut plan jag och zepp. Hände lite tråkigheter ikring oss och därmed träningsvila! Men för lillrompan Laney har det blivit lite mer och det har hänt massor med allt :) såklart, efter sitt första löp...

Av staffordshirebullterrier - 17 april 2014 20:04

Ojsan hoppsan vad vi inte bloggat på evighet :P men vi finns numer oxå på instagram som SLCZL vår lilla familjs initialer ;) vi har som de flesta tinat upp och vårens alla aktiviteter har startat o kalendern fullbokad :) Zeppelin med tävlingslydnad, ...

Av staffordshirebullterrier - 13 augusti 2013 17:44

De växer nått så otroligt och utvecklas till små hundar. Söker mer närhet och börjar uppskatta mys ...

Ovido - Quiz & Flashcards